Skip to Content
Menu
This question has been flagged
2 Replies
1059 Views

Odoo v17.0
Belgian tax system

When selecting the Reporting -> Profit and Loss; the "Income Statement VKT/MIC (BE)" pops up as standard.
This one does not mention the account 741000 (Gain on ordinary disposal of tangible fixed assets).

Only when changing the report to "Profit and Loss" or "Income Statement VOL (BE)" (the two other possibilities), this account 741000 is added.

Is this logical or how to add it to the VKT/MIC too?

KR, Tom

Discard
Best Answer

Dag Tom,

In de VKT/MIC Resultatenrekening zit de rekening 741000 vervat onder de rubriek 9900 Brutomarge.
In de VOL versie (die meer uitgesplitst is) zit die onder de rubriek 74 Andere bedrijfsopbrengsten.

Door de manier waarop het rapport is opgebouwd, "zie" je de rekening "741000" inderdaad niet als aparte lijn onder de sectie 9900, maar het bedrag wordt wel degelijk mee opgenomen in die sectie.

Lijn 9900 is een aggregatie van de drie lijnen daaronder in de resultatenrekening, plus alle 6- en 7-rekeningen die onder geen enkele andere rubriek vallen. De "aggregatie"-engine ondersteunt geen weergave van individuele rekeningen, omdat die er vanuit gaat dat de lijnen al zichtbaar zijn op andere plaatsen.

De overige 6- en 7-rekeningen die onder 9900 vallen zijn onder een ander "label" gezet, nl. "remaining_balance", om die toch onder de aggregatie te kunnen meenemen, zonder de officiële vorm van de resultatenrekening te veranderen.

Je kan het detail van alles wat onder rubriek 9900 valt altijd raadplegen door op het bedrag ernaast te klikken. Hierdoor krijg je alle aparte boekingen te zien. Zie hiervoor deze korte screencast: https://drive.google.com/file/d/1l8HlqeVU0sL8NK524QZkrw3o-LncWrgW/view.

Als je echt een mooi overzicht wil per individuele rekening, kan je hiervoor best ofwel de Proefbalans ofwel het Grootboek raadplegen via Rapportages.

Ik hoop dat dit wat duidelijk maakt.

Groetjes,
Dylan

Discard
Author Best Answer

Dag Dylan,

In de VOL versie, vind ik de rekening 741000 inderdaad terug onder rubriek 74.
Echter in de VKT/MIC staat deze nergens (ook niet ingeklapt) onder de 9900 Brutomarge.
Wanneer ik op de 'i' klik, rechts van de 9900, dan geeft hij bij 'Samenvoeging van andere formules' het bedrag weer dat ook staat bij 'Totaal 9900'; maar op dezelfde locatie geeft hij het bedrag van de 741000 weer onder 'Voorvoegsel van rekeningen'.

Kan er ergens anders een instelling/configuratie verkeerd staan?

Discard

Ik heb mijn antwoord geüpdatet met wat meer uitleg over de werking ;)

Related Posts Replies Views Activity
1
Apr 25
340
0
Mar 25
388
2
Jan 25
576
0
Aug 23